Att börja morgonen med ett glas vatten är en god vana. Vätskebalansen i kroppen har stor betydelse för många cell- och vävnadsfunktioner. Vätskeförlust (bl.a genom svettning, urin, utandningsluft, avföring) måste kompenseras annars påverkas flera kroppsfunktioner negativt. Symtom på vätskebrist kan vara subtila, exempelvis huvudvärk, låg energi och koncentrationssvårigheter. En av de största orsakerna till förstoppning och dålig matsmältning är att kroppen inte har fått tillräckligt med vatten. Är du en person som tränar mycket kan vätskebrist leda till sämre prestationsförmåga, muskelkramper samt längre återhämtningstid. Törstsignalerna kommer tyvärr inte förrän vätskebalansen redan har rubbats.

Hur mycket ska du dricka under dagen? Du har säkert tidigare hört kring 1,5 l om dagen eller mer. Utöver det får du i dig en del vätska genom den mat du äter. Några livsmedel som innehåller mycket vätska: gurka (96%), tomat (95%), vattenmelon (91%), hallon (91%), morot (90%), broccoli (90%) och blåbär (86%).

Kolla ditt individuella vätskebehov och justera mängden därefter: din kropp har vätskebalans när urinen nästan är genomskinlig.

Regelbundenhet är nyckeln till en ny vana. Om du vill skapa en ny god vana får du lära din hjärna och kropp ett nytt beteendemönster genom att göra samma sak igen och igen, regelbundet. Innan det sker per automatik så håll ut och ge inte upp. Det viktigaste är att du kommer igång och börja bara med en ny vana. Ofta leder en god vana till nästa.